Wegański blog vegetest.pl jest skierowany do wegan i do osób, które z różnych względów chciałyby dowiedzieć się czegoś więcej na temat dostępnych na rynku produktów wegańskich. Nasz blog wegański nie jest typowym blogiem kulinarnym i z nielicznymi wyjątkami, nie zawiera przepisów na przyrządzanie potraw wegańskich. Ponieważ w Internecie jest dostępnych wiele wegańskich blogów osobom zainteresowanym przepisami polecamy je odwiedzić.
Cel bloga
Celem tego bloga wegańskiego jest przekazanie Wam, drodzy czytelnicy, możliwie najbardziej obiektywnej informacji o produktach roślinnych poprzez ich dokładny opis i ocenę organoleptyczną.
Nie jest celem naszego bloga przekonywanie ani namawianie nie-wegan do wyłączenia ze swojego jadłospisu produktów mięsnych oraz tych pochodzenia zwierzęcego. Nie podejmujemy w nim dyskusji o wyższości danego sposobu odżywiania na innym. Niemniej jednak wiele badań naukowych potwierdza, iż tzw. dieta wegańska jest znacznie zdrowsza niż dieta oparta na produktach pochodzenia zwierzęcego. Stąd raz na jakiś czas pozwalamy sobie w opisie nawiązywać do tego faktu lub swobodne i spontaniczne komentarze, które raczej opierają się o własne doświadczenia żywieniowe niż o wiedzę zdobyta na innych blogach wegańskich.
Zawartość bloga wegańskiego vegetest.pl
Na tym wegańskim blogu testujemy i opisujemy gotowe i dostępne w sklepach produkty wegańskie. Podzielone są one na opisane poniżej kategorie. Testowane i opisywane produkty są gotowe do spożycia po otwarciu opakowania lub wymagają uprzedniej, podstawowej obróbki termicznej (gotowanie, smażenie, pieczenie itp.).
Kategorie opisywanych i testowanych produktów na naszym wegańskim blogu:
- Dania gotowe
- Desery i słodycze
- Dodatki (śmietany, śmietanki, jogurty itp.)
- Napoje
- Pasty i pasztety
- Półprodukty
- Sałatki i surówki
- Tofu i tempeh
- Wędliny i sery
- Zupy
Ze względu na swoją specyfikę niektóre produkty mogą zostać umieszczone w więcej niż jednej kategorii.
Co opisujemy i jak testujemy?
Każdy produkt jest kupowany w sklepach prowadzących sprzedaż detaliczną lub dostarczany do testów przez producenta (dystrybutora). Uwzględnione są także marki własne sieci handlowych. Staramy się kupować produkty w cenach standardowych (poza promocjami). W przypadku, gdy produkt został zakupiony w promocji dodatkowo podajemy jego cenę regularną. W związku z dużą inflacją w latach 2021 – 2022 ceny wielu produktów, które testujemy na tym blogu wegańskim uległy zmienię i wciąż ewaluują. Warto wziąć to po uwagę czytając testy sprzed roku 2021, a szczególnie te z początkowego okresu istnienia bloga.
Aby ułatwić czytelnikom dostęp do informacji staramy się zamieszczać linki do stron internetowych sklepów oraz producentów, a także innych blogów wegańskich. Każdy produkt jest omawiamy w dwóch głównych kategoriach:
- Ocena organoleptyczna.
- Informacje dodatkowe.
Ocena organoleptyczna obejmuje:
- Etykieta i rodzaj opakowania
- Wygląd ogólny
- Konsystencja i tekstura
- Zapach
- Smak
- Opakowanie. Bierzemy pod uwagę kwestie związane z ekologią i recyklingiem
Ocena organoleptyczna jest obarczona odczuciami subiektywnymi i mogą mieć na nią wpływ różnorodne czynniki. Dlatego na naszym wegańskim blogu staramy się stworzyć optymalne warunki do jej przeprowadzenia.
Informacje dodatkowe opisują:
- Obecność konserwantów.
- Zawartość substancji zagęszczających.
- Obecność substancji, które mogą wywoływać reakcje alergiczne u osób uczulonych.
- Informacje (zastrzeżenia) producenta podawane na opakowaniu.
- Sposób przechowywania
- Rekomendacje przy diecie bezglutenowej
- Alternatywa dla produktów niewegańskich. Staramy się odpowiedzieć na pytanie: czy pod względem organoleptycznym dany produkt może stanowić alternatywę dla tzw. produktów tradycyjnych.
Wciąż poszerza się oferta produktów wegańskich coraz stają się coraz bardziej rozmaite i specyficzne. Dlatego w niektórych przypadkach (o czym zaznaczamy w teście) możemy na naszym blogu wegańskim pomijać informacje o tym czy są one alternatywą dla produktów niewegańskich.
Przedział cenowy określony został na podstawie ceny danego produktu za kilogram (litr). Nie stosujemy porównania do produktów alternatywnym a w danym segmencie. Np. 150 g. mlecznego jogurtu owocowego kosztuje 1,40 zł, co stanowi 9,33 zł za kilogram. W przypadku jogurtu wegańskiego, produkowanego z soi o tej samej gramaturze cena może być nawet trzykrotnie wyższa. Spotyka się jednocześnie przypadki, gdy cena pasztetu sojowego jest niższa niż pasztetu mięsnego.
Do końca roku 2022 przyjęliśmy następujące kryteria cenowe:
1 – bardzo tani do 15 zł za kilogram (do 2,00 zł za litr)
2 – tani 15,01 – 25,00 (2,01 – 3,50 zł)
3 – średni 25,01 – 39,00 zł (3,51 – 5,50 zł)
4 – drogi 39,01 – 50,00 zł (5,51 – 10,00 zł)
5 – bardzo drogi powyżej 50,00 zł (powyżej 10,00 zł)
Począwszy od stycznia 2023 na blogu zmieniliśmy kryteria cenowe, ktore uwzględniają znaczące zmiany cen produktów na rynku:
1 – bardzo tani do 19 zł za kilogram (do 2,50 zł za litr)
2 – tani 19,01 – 30,00 (2,51 – 4,00 zł)
3 – średni 30,01 – 45,00 zł (4,01 – 6,00 zł)
4 – drogi 45,01 – 60,00 zł (6,00 – 11,00 zł)
5 – bardzo drogi powyżej 60,00 zł (powyżej 11,00 zł)
Ostateczna ocena produktu obejmuje:
- Skład
- Wrażenia konsumpcyjne
- Wartości odżywcze
- Smakowitość
- Opłacalność
Oceny dokonujemy w skali 1 – 10
Skład. Bierzemy pod uwagę rodzaj składników głównych i dodatkowych (substancji konserwujących, antyutleniaczy, substancji wypełniających itp.). I tak produkt, który składa się z wysokich jakościowo i/lub odżywczych składników, a zawiera substancje konserwujące, wypełniające itp. może otrzymać niższą ocenę. Jeśli substancje te są dodawane w ilościach nie przekraczających norm lub ich ilość nie jest zbyt duża, nie dyskwalifikują produktu. Kierujemy się normami oraz przepisami, a nie opiniami na blogach i forach internetowych. Przy ocenie składu bierzemy także pod uwagę rodzaj produktu. Np. tofu wyprodukowane z dodatkiem stabilizatorów otrzyma znacznie niższą ocenę niż produkt, który jest substytutem sera żółtego i został wyprodukowany na bazie oleju roślinnego. Takie produkt siłą rzeczy musi zawierać tego typu substancje. Jednakże może być wyprodukowany albo z rafinowanego oleju palmowego, albo z ekologicznego oleju koksowego. I to właśnie różnica w użytym oleju będzie miała większe znacznie niż występujące stabilizatory czy barwniki. Staramy się to podkreślać w każdym teście na tym blogu wegańskim.
Wrażenia konsumpcyjne obejmują:
- Rodzaj i wygląd ogólny opakowania. Wygląd etykiety: grafika, kolorystyka, atrakcyjność.
- Wygląd ogólny produktu: jego kształt, połysk i fakturę powierzchni oraz sumę wrażeń wzrokowych dotyczących struktury oraz barw. To także cechy składników, jeśli są widoczne.
- Teksturę (soczystość i kruchość). Ocena: przy użyciu zmysłu dotyku oraz doustna.
- Zapach: suma wrażeń węchowych wywołanych zastosowaniem określonych surowców w produkcji.
- Smak: suma wrażeń smakowych odbieranych podczas oceny doustnej.
Smakowitość to suma wrażeń zapachowo – smakowo – czuciowych odbieranych podczas oceny doustnej. Ma na nią wpływ także tekstura. Smakowitość została wydzielona z wrażeń konsumpcyjnych ze względu na to, że dla wielu konsumentów stanowi ona najważniejszy aspekt oceny danego produktu. Bardzo często zdarza się także, że piękny wygląd opakowania i produktu, a także jego właściwa tekstura, nie są równoznaczne z pozytywnymi odczuciami smakowo – zapachowymi.
Jako że zmysł węchu łącznie ze zmysłem smaku pełnią podstawową rolę w rozróżnianiu, wyborze oraz akceptacji produktów żywnościowych staramy się na naszym blogu wegańskim opisywać wrażenia odbierane tymi zmysłami nieco szerzej. Nie ograniczamy się zatem do pięciu podstawowych smaków (słodki, słony, gorzki, kwaśny, umami). Opisujemy także odczucia smakowe i zapachowe wynikłe z obecności różnych składników oraz skojarzenia, jakie te wrażenie mogą przywoływać.
Zakładając nasz wegański blogu wyszliśmy z założenia, że przeprowadzamy ocenę organoleptyczną, a nie sensoryczną, która wymagałaby specjalnych warunki jej przeprowadzenia. Warunków, które wykraczają poza typowe funkcje bloga. Ocena organoleptyczna jest prowadzana tylko w celu oceny wrażeń konsumpcyjnych i smakowitości danego produktu – takiego jaki został zakupiony w losowo wybranym sklepie i w losowo wybranym terminie, bądź dostarczony przez producenta.
Dlatego na tym blogu wegańskim nie prowadzimy typowej oceny w celu określenia poziomu jakości danej partii produktu, zachowania stabilności jakościowej, ustalania wyróżników krytycznych, ustalania standardów ani kwalifikowania do klas jakościowych.
Przykład
Jeśli w testowanej wędlinie sojowej z pieprzem w całym opakowaniu, łącznie znajdują się trzy ziarenka pieprzu, a w innej partii znajdujemy ich cztery razy więcej, to nie wracamy do dokonanej uprzednio oceny i nie zmieniamy jej.
Oceniając wartości odżywcze kierujemy się głównie zawartością podstawowych składników odżywczych: tłuszczu, węglowodanów i białka. I tak, w przypadku produktów zawierających wysoką zawartość tłuszczu (np. 25 g) i jednocześnie niską zawartość białka (np. 3 g) ocena będzie znacznie niższa niż w przypadku produktów, które zawierają poniżej 15 g tłuszczu i powyżej 7 g białka. W niektórych, wyraźnych przypadkach, możemy uwzględnic także inne składniki niewyszczególnione przez producenta na opakowaniu. Składnikami tym są między innymi witaminy, makro- i mikroelementy oraz fitoskładniki, które dany produkt posiada z racji jego składu. Wartości odżywcze podajemy dla 100 g produktu. Zatem produkt, który zawiera mało białka, ale w jego składzie są ważne dla wegan witaminy i/lub fitoskładniki możemy ocenić wyżej. Wartości odżywcze niektórych produktów mogą być podane dla jednej porcji. W takich przypadkach jest to wyraźnie zaznaczone.
Opłacalność to relacja składu, wartości odżywczych, wrażeń konsumpcyjnych oraz smakowitości do ceny za kilogram (litr) produktu. Co oznacza, że produkt oceniony wysoko w pozostałych kategoriach może przyjąć relatywnie niższą ocenę opłacalności, ponieważ jest bardzo drogi. I odwrotnie.
Rekomendacja to całościowy odbiór produktu uwzględniający wszystkie oceniane elementy. Może zatem zdarzyć się tak, że produkt, który został nisko oceniony w zakresie składu i opłacalności może otrzymać bardzo wysoką rekomendację. Przeważyć mogą ogólne wrażenia konsumpcyjne i smakowitość, które dla większości konsumentów są ważniejsze niż np. obecność skrobi modyfikowanej, której znikoma zawartość nie będzie miała wpływu na ich organizm. Rekomendacja jest również określana w skali punktowej: 1 – 6. Rekomendację na naszym blogu wegańskim oznaczamy gwiazdkami. I tak kolejno:
1 gwiazdka – nieporozumienie
2 gwiazdki – słaby
3 gwiazdki – dostateczny
4 gwiazdki – dobry
5 gwiazdek – bardzo dobry
6 gwiazdek – wybitny
Przygotowanie do konsumpcji
Każdy produkt przed oceną przechowujemy od dwóch do trzech dni w warunkach podanych przez producenta na opakowaniu.
Produkty, których data „najlepiej spożyć przed” została przekroczona, mimo że nadają się do spożycia, nie są oceniane ze względu na spadek ich jakości.
Produkty gotowe do spożycia są oceniane bez żadnych dodatków. W celu rekomendacji możliwie najlepszej formy ich spożycia mogą być dodatkowo testowane przez nas z tradycyjnie towarzyszącymi produktami. Na przykład:
- Sałatki i surówki z pieczywem pszenno – żytnim
- Pasty i pasztety z pieczywem pszenno – żytnim, ketchupem, musztardą, chrzanem
- Wędliny i sery z pieczywem pszenno – żytnim, ketchupem, musztardą, chrzanem
- Tofu i tempeh z pieczywem pszenno – żytnim
- Zupy z pieczywem pszenno – żytnim, ewentualnie z gotowanymi ziemniakami
- Dania gotowe – zgodnie z zaleceniami producenta
- Desery i słodycze – bez dodatków
- Napoje w przypadku napojów będących substytutem mleka z kawą.
- Dodatki jako dodatki do typowych potraw (płatki śniadaniowe, wegańskie desery, placki ziemniaczane itp.)
- W przypadku podania przez producenta rekomendacji co do sposobu przyrządzania produktu staramy się przyrządzać go zgodnie z tymi zalecaniami.
Generalnie na naszym blogu wegańskim nie testujemy soków, napojów owocowych, warzywnych ani napojów gazowanych. Wychodzimy bowiem z założenia (z nielicznymi wyjątkami), że jako produkty roślinne same w sobie są „wegańskie”. Mogą się jednak pojawić w testach produkty, na których producent zaznaczył, że napój jest przeznaczony dla wegan.
Zdjęcia
Nasz wegański blog testujący nie jest ani blogiem reklamowym, ani promującym produkty jakiejś konkretnej marki lub firmy. Jeżeli na zdjęciu znajdą się produkty innych firm to dlatego, że odpowiadały one naszej wizji przedstawiania testowanego produktu. Nie stanowią zatem żadnej kryptoreklamy. Staramy się umieszczać na nim zdjęcia, które z możliwie jak największą wiernością oddają wygląd testowanych produktów. Produkty przed zrobieniem zdjęć nie są poddawane żadnym skomplikowanym zabiegom, które mogłyby podnieść ich atrakcyjność wizualną. Są one poddawane edycji podstawowej, która zapewni odpowiednią jakość. Umieszczamy także zdjęcia będące propozycjami podania danego produktu. Należy przy tym pamiętać, że każde zdjęcie jest tylko próbą przekazania sposobu postrzegania oglądanej rzeczywistości przez jego autora. Dlatego też wygląd produktów umieszczonych na blogu wegańskim vegetest.pl może nieco odbiegać od tego, co jego czytelnik może znaleźć w sklepie.
Cena
Kupując produkty do testowania na naszym wegańskim blogu podajemy zawsze cenę zakupu i miejsce, w którym go zakupiliśmy (którym najgęściej można go kupić) lub firmę (osobę), która przekazała nam produkt do testów. Data zakupu produktu i data publikacji testu na blogu wegańskim vegetest.pl mogą być odległe, nawet o jeden tydzień. Należy także pamiętać o tym, że ceny w różnych sklepach są różne, Dlatego nie ponosimy odpowiedzialności za politykę cenową na drodze całego łańcucha dostaw, zmian cen produktów, różnic w cenach pomiędzy sklepami oraz ich dostępność w danym sklepie/sklepach.
Zawartość soli
Niektóre z testowanych produktów zawierają znaczne ilości soli, na co staramy się zwracać uwagę. Wg zaleceń WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5 gramów, co stanowi 2 g sodu. Brytyjskie Stowarzyszenie Kardiologiczne podaje, że wartość ta powinna wynosić 6 g. Z kolei Amerykańskie Stowarzyszenie Kardiologiczne ogranicza jej spożycie do 3,75 g. Specjaliści ze Światowej Federacji Serca, Europejskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego i Europejskiego Stowarzyszenia Zdrowia Publicznego nie odnaleźli dowodów na to, że ograniczenie spożycia soli obniża nadciśnienie. Poparciem tej tezy są wyniki przeprowadzonych w tym zakresie badań. Światowa Federacja Serca określa poziom spożycia soli 12,5 g na dzień, co stanowi równowartość 5 g sodu. Ponieważ jednak świat nauki podważa ich wyniki przyjmujemy, że obowiązującą normą jest 5 g soli dziennie.
Dieta bezglutenowa
Chociaż blog wegański, jak sama nazwa wskazuje, poświęcony jest produktom wegańskim wiemy, że część wegan, albo ze względu na alergię, albo z własnego wyboru, nie spożywa produktów zawierających gluten. Informacja na temat tego, czy dany produkt jest odpowiedni w diecie bezglutenowej podajemy na podstawie składu produktu umieszczonego przez producenta na jego opakowaniu. Dlatego nie ponosimy odpowiedzialności za wszelkie skutki zdrowotne wynikłe ze spożycia produktu, który określamy jako odpowiedni w diecie bezglutenowej.
Wyłączenia odpowiedzialności
Testujemy produkty spożywcze, których nie produkujemy ani nie sprzedajemy. Ocena organoleptyczna siłą rzeczy jest oceną subiektywną i może różnić się w zależności od sposobu podania i przechowania danej partii produktu, itp. Dlatego też nie ponosimy odpowiedzialności za wszelkie skutki zdrowotne, które mogą wystąpić u osób kierujących się przy ich zakupie wyłącznie naszymi ocenami i opiniami.
Nie ponosimy także odpowiedzialności za zmiany w składzie produktów dokonywane przez ich producentów, a z dotychczasowych obserwacji wiemy, że takie zmiany są przez nich dokonywane. Mimo to bierzemy pod uwagę komentarze czytelników tego bloga i w przypadku rozbieżności pomiędzy naszymi opiniami czytelników testujemy produkty ponownie. Przykładem takiego działania może być np., test Naturli Mielone/Minced.
Dodatkowe wpisy na blogu wegańskim vegetest.pl. Artykuły
Od czasu do czasu publikujemy krótkie artykuły, których celem jest uzupełnienie informacji podawanych w testach. W przypadku, gdy poruszamy kwestie kontrowersyjne staramy się bazować na wiarygodnych źródłach i/lub podawać źródła przytaczanych danych. W tym dziale dzielimy się także naszym doświadczeniom podczas wielu podróży zarówno w kraju jak i za granicą. Opisujemy dostępność i jakość produktów dla wegan w sklepach, hotelach i restauracjach.
Agnieszka i Arek
wegański blog – vegestet.pl
10 komentarzy